Marcus Birro: "När ett hjärta lider, lider alla"

Foto: Mikael Sundberg

Nu kraxar kråkorna sitt gnäll från bekvämlighetens telefonstolpar. Att vara besviken har alla rätt till. Kraven är höga och ska så vara. Men att i efterhand ilsket konstatera det alla såg är den enkla vägen. Jag har aldrig varit en människa som tagit den enkla vägen.

”April är en kall och nyckfull vän” sjunger Ulf Lundell i bilstereon.

Himlen som en grå, stum och blåsig sköld. Vår längtan om vår och försommar studsar tillbaka som iskalla pilar.

Vi krigar på.

Vi stretar mot vinden som så många gånger förr.

En dag som denna, en tidig tisdag i världen, kan det vara angeläget att specialstudierna de tre ord som representerar Örebro SK. Det här är tre ord som fick mig att bry mig lite extra om ÖSK.

Vi tar de i tur och ordning.

Stolthet:
För mig handlar stolthet om tillhörighet. Att få bli en del av något större. Stolthet handlar också om att dela med sig. Att vara stolt över vem man är, över sitt namn, över staden man kommer ifrån är en gåva som växer när jag vittnar om den, när jag berättar för andra om den. Stolthet handlar om att se en spelare ta den där extra löpmetern trots att man egentligen inte orkar därför att han VET att det finns människor som pantsatt sitt hjärta för klubbmärket som tindrar på tröjan en liten bit ovanför mitt eget krigarhjärta. Stolthet handlar också om att älska förutsättningslöst. Stolthet handlar om att ömt och respektfullt värna de som gått före och göra de genom att inse att man är underordnad något mycket större, och tidlöst.

Hjärta:
”Ett hjärta stinker blod och svett” sjunger Imperiet.

Ett hjärta är både på vacker bal och nere i maskinrummet. Ett hjärta älskar högt och håller oss vid liv på samma gång. Det gamla slitna uttrycket ”att visa hjärta” är svenskans vackraste. Att visa att man är beredd att göra ALLT för det där hjärtat, är en vacker egenskap.

En klubbs hjärta slår i exakt samma takt som sina supportrars. När ett hjärta lider, lider alla.

Att visa hjärta handlar också om att stå upp i motgångar, att ta klivet ut till fotoblixtarna efter 0-3 i hemmapremiären, utan bortförklaringar, utan trams. Jag läste någonstans att ett hjärta orkar slå så länge eftersom det vilar mellan varje slag. En klubbs gemensamma hjärta delar på slagen, ett slår laget, ett slår supportrarna. Tillsammans lever det för evigt.

Passion:
Ett ord det går att bygga ett liv kring. Och ett ord det går att rasera ett liv med. Många har missuppfattat ordet passion. De tycks tro att det handlar om långsamt svepande kameror över ständiga blomsterängar, om förälskelser och ljusa sommarnätter. Men passion är ett förhållningssätt. Passion kan även innebära total ödeläggelse. Passion är den starkaste kraften i våra liv. Den kan svepa med sig allt vi känner. Den kräver vår omutliga ärlighet och vår totala uppmärksamhet. Passionen är den starkaste ordet vi har i svenskan eftersom den kräver exakt allting av oss. När vi älskar för livet och utan förbehåll älskar vi passionerat och den kärleken, kan vi vara säkra på, kommer även leda oss till oundviklig smärta. Men den är också det ultimata kvittot på att vi levt.

De här tre orden förpliktigar. Ta de på allvar. Tappa de aldrig i sikte. Håll de nära.

För Sportklubben,
Marcus Birro

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908