Birro: "Ni är svensk fotbolls innersta väsen"

Svensk media har en brutal slagsida åt att betrakta svenska fotbollsfans som huliganer. Allt för sällan skrivs det om alla de människor som plöjer ner timmar, dagar och veckor åt att förädla den konstform som går under namnet Tifo.

Att bygga matcher med flaggor, banderoller, dukar och koreografi är ingenting annat än just detta, en konstform.

De äldre damerna i Dramatens foajé skulle aldrig drömma om att kalla SIN konst för något annat än konst. Om jag skulle gå fram till en av dem och säga: ”Hörru, det där du tittar på är bara fejk, det vet du va? Du inser att det är påhittade och konstruerade grejer där människor skriker och spottar varandra i ansiktet, och att allt det där är bara låtsas.”

Deras konst är helig.

Jag har levt hela mitt liv i konsten. Jag har skrivit och givit ut tjugo böcker, spelat in skivor, skrivit dikter, turnerat med de där dikterna, uppträtt på rockfestivaler, läst dikter i TV4 och Allsång på Skansen i SVT.

Jag älskar konst. Jag älskar att bli berörd av en konstnär som Caravaggio. Jag älskar poesi, älskar Mozart och kan till och med älska teater om den är välskriven och välspelad.

Men ingenting kan röra vid mitt hjärta som en fotbollsmatch. Fotboll är den yttersta konstformen för mitt stackars hjärta.

Om du varit på plats på San Siro en frusen marskväll under ett derby mellan Milan och Inter, eller stått på Anfield när de sjunger in Liverpool innan en semifinal mot Roma, om du kanske själv har stått i ditt hjärtas lags svartvita klack och känt hur allt ni förberett bara sitter där, när du ingår i något större och värdigare.

Jag har träffats hundratals spelare, ledare, sportchefer, klubbägare och andra och de har alltid exakt samma budskap. Publikens betydelse är oändlig. Varenda en av dem får något drömlikt glittrade i ögonen när publikens betydelse kommer på tal. Den är fundamental.

Det funkar inte att stanna hemma tills framgångarna kommer. Det är långt mycket bättre att komma till arenan så att framgångarna kommer. Fanorna och fansens fantastiska sånger, är böljande hav som slår sina vågor mot varje klubbs strand. Inget lag klarar sig utan sina fans, sina supportrar, sin publik.

ÖSK behöver känna att ni bär klubbens namn i era hjärtan. Slut upp. Ta plats. Lämna det behagliga gnällandet i soffan och ta ner till Behrn Arena i år. Kom och se laget spela, stöd dem i medgång, stöd dem i motgång. Visa att du är en av dem.

Exakt så betydelsefulla är supportrarna.

Människor som ger all sin tid, sin kärlek och sitt helhjärtade engagemang till klubben är värda långt mer uppskattning än de får.

Ni är svensk fotbolls innersta väsen, dess sjätte sinne.

Vi ses på arenan.

För Sportklubben,
Marcus Birro

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908