"Jag har varit medlem i ÖSK sedan 1952"

Torbjörn Carlsson är en minst sagt trogen ÖSK-supporter. Han har varit medlem i klubben ända sedan 1952, då han var 11 år gammal. Vi tog chansen och satte oss ned med Torbjörn en stund för att ställa lite frågor till honom.

– Jag har varit medlem i ÖSK sedan 1952. Originalmedlemskorten för säsongerna 52', 53' och 54' har jag fortfarande sparat, berättar Torbjörn samtidigt som han håller upp korten.

– 2 kronor betalade jag för det allra första medlemskapet och då var jag 11 år. Den stora anledningen till att vara medlem när man var så pass ung var att man kom in gratis eller i alla fall för en mycket billig peng när man skulle se fotboll på Eyravallen, som det då hette.

Har du själv spelat för klubben?
– Nej, jag har aldrig spelat för ÖSK men en gång var jag bollkalle under en match. Jag och alla andra grabbar samlades i en stor klump utanför arenan och sen var det någon vaktmästare jag inte minns namnet på som klappade några av oss på huvudet och då blev man bollkalle den matchen. Jag vill minnas att vi spelade mot Jönköping men att Örebro tyvärr fick stryk.

– Man var klädd i stövlar och skinnjacka, det var inte som idag att man får en snygg overall och det ropas upp i högtalaren vad man heter och alla klappar händerna. Man spelade bara med en enda boll och det var ju löparbanor och öppna ytor runt planen vilket gjorde att man som bollkalle fick springa väldigt mycket.

Vad var det allra bästa på den tiden?
– I unga dagar var det mycket autografskrivning som gällde. Vi stod nere vid planen och väntade på att få allas autografer. Örebro har alltid varit en stor idrottsstad med fotboll, bandy, handboll osv. Man fick lägga ner mycket tid för att jaga allas autografer. Jag kanske har kvar en och annan där hemma men mycket har tyvärr försvunnit genom åren.

Finns det någon favoritspelare du minns lite extra?
– Orvar Bergmark är såklart en favorit och även Olle Sääw. Jag mötte Olle för några år sedan, han har tyvärr gått bort nu, och jag tackade honom för alla fina matcher han gjort. Han blev jätteglad. De här gamla spelarna som tillhört klubben länge blir ofta det. Även bandyspelare, jag mötte Sven Bergström en gång. Han har tyvärr också gått bort nu men vi satt och pratade på ett café en stund. Han blev jättelycklig av att någon kom fram och pratade lite bandy med honom. Så det finns egentligen många härliga att minnas men Orvar han var ju liksom nummer ett eftersom han blev förbundskapten efter sin karriär och han var Örebro troget i så många år.

Hur många ÖSK-matcher har du sett genom åren tror du?
– Jag har sett otroligt mycket matcher, jag kan inte ens räkna hur många det är. Jag, min hustru och mina två bröder har årskort på sittplats och ser hemmamatcherna live. Bortamatcherna försöker jag se på TV. När vi har varit på semester och sådär genom åren så har man fått något fax eller mail med resultaten så att man skulle hålla sig uppdaterad. Nu för tiden är det lite enklare att följa allt.

Vad är det som gör att du fortsätter vara medlem och följer ÖSK efter alla år?
– Jag älskar fotboll, min fru kallar mig för fotbollsnörd. Nu har jag tack och lov fått med henne på matcherna också. Förut satt hon hemma och såg matcherna på TV. Det tyckte jag var helt onödigt, att sitta hemma när vi andra var på plats, så nu går hon också på alla ÖSK:s matcher.

Engagerar du dig i klubben utöver matcherna?
– Jag går inte så ofta på årsmöten eller liknande men jag är med i ÖSK:s Tioårsmän. Det är en förening med några möten då och då. Man bjuder ibland in några gamla spelare eller tränare som kan berätta lite saker. Har man varit medlem i ÖSK tillräckligt länge så får man en förfrågan att vara med i den här föreningen. Det är väldigt trevligt att kunna gå dit och träffa andra som också har klubben varmt om hjärtat. Det är mest gubbar (skratt).

Vad är det viktigaste med att vara medlem?
– För min del är det viktigaste just nu att det går bra för laget. Vinner vi matcher kommer det ju mer folk och då blir det lite stämning. Att sitta här nere med 4000 på läktaren är ju ingenting. Sen om det kommer ut medlemstidningar och sådant är det väl bara positivt men som sagt det viktigaste är ju att det går bra för ÖSK. Går det bra för laget kanske det kan komma lite internationella matcher i framtiden. Det har ju tyvärr varit sparsamt med det på den här arenan, avslutar Torbjörn.

Vill du också bli medlem i ÖSK Fotboll eller har du ett medlemskap som behöver förnyas över säsongen 2019? Klicka då här för att läsa mer. Öppnas i nytt fönster.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908