Anton Ingves skriver kontrakt med ÖSK

ÖSK kan stolt meddela att Anton Ingves har skrivit ett ungdomskontrakt med klubben. Den 17-årige mittfältaren håller till i ÖSK:s akademi och har skrivit på för tre år i den svartvita tröjan.

– Anton Ingves har visat en fin utveckling under säsongen 2018. Han har varit med och tränat med A-truppen och även där visat att han håller en hög nivå. Jag är väldigt glad att vi återigen kontrakterar en spelare från vår akademi, säger Magnus Sköldmark, sportchef i ÖSK.

– Det känns väldigt bra. Jag har varit här i ett och ett halvt år nu. Jag utvecklas mycket hela tiden och har tagit ganska stora steg. Att få skriva kontrakt är väl ett kvitto på att man gjort någonting bra. Det är väldigt kul, säger Anton Ingves.

Anton kommer från Säffle i Värmland och tillhörde moderklubben SK Sifhälla innan han kom till ÖSK i augusti 2017, då han började gymnasiet i Örebro.

– Jag trivs väldigt, väldigt bra i Örebro. Bor bra, trivs bra i skolan och allt är jättebra här hos ÖSK. Det har varit riktigt positivt med flytten hit, berättar Ingves och fortsätter.

– Det kortsiktiga målet är nu att ta mig in i ÖSK:s A-lag och etablera mig här. Ta en permanent plats i truppen för att sedan kunna konkurrera om startplatser. Den stora drömmen är ju så klart att ta sig utanför Sverige och få leva som proffs någon gång.

Anton ser sig själv främst som en innermittfältare och anser att det är där han är som bäst. Samtidigt säger han att han kan användas på många olika positioner. Han beskriver sig själv som en ganska allround spelare med kvicka fötter och bra speluppfattning. När han pratar om den gångna säsongen säger han såhär:
– Jag har gått framåt väldigt mycket under säsongen och utvecklats en hel del. Jag har spelat i många olika lag, till en början mycket med U17. Senare på säsongen spelade jag mest med U19 och sen även med U21. Så det har varit lite fram och tillbaka både tränings- och matchmässigt.

När Anton har tränat med A-laget har han haft en del individuella samtal med tränarna, dels med huvudtränare Axel Kjäll men främst med Daniel Bäckström. Fokuset i samtalen ligger mest på olika situationer som händer på planen, vad man kan tänka på och vad som kan förbättras. När Anton pratar om träningarna med A-laget menar han att den största skillnaden är det höga tempot.

– Du måste hela tiden ta snabbare beslut. Du möter ju dessutom seniorer så om du inte gör det har du inte heller fysiken på din sida. Man måste verkligen tänka snabbare och spela snabbare i varje situation. Jag känner att man hela tiden lär sig väldigt mycket av detta, avslutar Ingves.

Fakta Anton Ingves
Född: 2001-07-16
Position: Mittfältare
Moderklubb: SK Sifhälla
Skrivit ungdomskontrakt med ÖSK till och med 2021.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908