Spelare och ledare från ÖSK:s akademi åker på EM-kval

Niclas Bergmark och Rickard Torstensson poserar tillsammans under en Nordisk pojkturnering på Färöarna.

Niclas Bergmark från ÖSK:s akademi har ännu en gång blivit uttagen till P16-landslaget. Den här gången är det EM-kval på hemmaplan som gäller. Även Rickard Torstensson, ledare i ÖSK:s akademi, åker med på kvalet i form av assisterande tränare för landslaget.

För bara ett dygn sedan skrev Niclas Bergmark ett ungdomskontrakt med ÖSK och tog därmed kliv inom klubbfotbollen. Den senaste tiden har han även varit given i landslaget. Inom loppet av en månad har han hunnit med att spela en Nordisk pojkturnering och två träningsmatcher mot Slovakien. Och nu gör han sig alltså redo för att spela EM-kval med Sveriges P16-landslag.

– Det är alltid en ära att få ta på sig den svenska landslagströjan och att få representera landet. Jag ska göra mitt bästa för att Sverige ska ta sig vidare till EM, säger Niclas Bergmark och fortsätter.

– Allt har gått i ett högt tempo senaste tiden men jag klarar av det. När jag kliver ut på planen kopplar jag bort allt annat, det finns bara fotboll då. Under den här tiden har jag fått fler ögon på mig och pressen ökar men som tur är gillar jag att spela under press.

När spelare i den här åldern åker i väg med landslaget finns det alltid en viss risk att det krockar med skola. Men för Niclas har det hittills inte varit några problem.

– Lärarna och jag har pratat och de vet om att jag är borta mycket från skolan. Vi har en öppen dialog om den tiden jag är borta och försöker lösa det på bästa möjliga sätt hela tiden. Jag har bra lärare som förstår att det är fotbollen jag vill satsa på, avslutar Niclas.

Vi önskar både Niclas och Rickard stort lycka till under EM-kvalet som spelas i Bohuslän mellan den 25:e september och den 4:e oktober.

Spelschema:
27/9 kl 18.00 Montenegro – Sverige
Skarsjövallen, Ljungskile

30/9 kl 15.00 Sverige – Lichtenstein
Rimnersvallen, Uddevalla

3/10 kl 18.00 Sverige – Nederländerna
Skarsjövallen, Ljungskile

Förbundskapten Christofer Augustsson har tagit ut 20 spelare. Truppen i sin helhet hittar du här Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908