Simon Gustafsson skriver kontrakt med ÖSK

Foto: Mikael Sundberg

ÖSK kan stolt meddela att Simon Gustafsson har skrivit ett ungdomskontrakt med klubben. Den 18-årige målvakten kommer från ÖSK:s akademi och har skrivit på till och med 2019.

– Simon Gustafsson har utvecklats varje år och tagit stora steg sista halvåret. Han kommer att fortsättningsvis tillhöra U19 och roteras upp i A-träning. Jag är väldigt glad att vi har ännu en akademispelare som vi kontrakterar, säger Magnus Sköldmark, sportchef i ÖSK.

– Allt känns bara positivt. Först och främst en enorm glädje och stolthet såklart, men detta bidrar även med mer motivation för att fortsätta träna hårt och göra sitt bästa för att utvecklas, säger Simon Gustafsson.

Simon berättar att målet med fotbollen är att kunna leva på den. Sen vill han även kunna spela utomlands i de största ligorna, men han känner att innan man börjar tänka på det så är det nyttigt att få några års erfarenhet av Allsvenskan eller seniorfotboll i de andra divisionerna.

– Mina kortsiktiga mål är att fortsätta spela matcher i U19, få erfarenhet av A-lagsträningar och möjligtvis spela fler U21-matcher. Jag ser allt det här som ett enormt bra sätt att fortsätta utvecklas på. Medan mina långsiktiga mål såklart är att ta en plats i A-truppen, berättar Gustafsson och fortsätter.

– Jag är medveten att sannolikheten att jag tar en plats som förstemålvakt i ÖSK när jag fyllt 20 år är väldigt låg. Då finns det två alternativ, antingen vara kvar som andremålvakt i A-truppen och få speltid i U21 eller få erfarenhet av seniorfotboll genom att lånas ut till en lokal klubb och sen komma tillbaka till ÖSK.

Simon säger även att han trivs jättebra socialt med alla lagkamrater och i Örebro som stad, så när kontraktförslaget dök upp var det en självklarhet att skriva på.

– Örebro är en klubb där nivån på träningarna och tränarna är väldigt höga, vilket gör att man som spelare har höga förutsättningar att bli så bra som man kan bli. Jag känner att Örebro har hjälpt mig utvecklats väldigt mycket de senaste åren och jag är säker på att jag kommer fortsätta utvecklas här i klubben, avslutar Gustafsson.

Fakta Simon Gustafsson
Född: 2000-06-27
Position: Målvakt
Skrivit ungdomskontrakt med ÖSK till och med 2019

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908