Axel Kjäll: "Det finns alla möjligheter till en bra svartvit inramning på Bravida Arena"

Det har varit en innehållsrik vecka för alla som följer ÖSK. Spelarförsäljning, provspel och samtidigt fokus för spelarna att skapa bästa förutsättningar inför dubbelmötet med Hisingslaget BK Häcken. Vi ringde upp Axel Kjäll, som under samtalet satt på bussen ner till Göteborg med truppen.

Anton Eriksson från Umeå FC har varit med och tränat i veckan. Dina intryck?
– En spelare som gjort det väldigt bra i division 1 som vi vill bekanta oss lite mer med och låta honom lära känna oss och hur vi jobbar. Han var här i tre dagar och jag fick ett mycket gott intryck av honom. Han kan spela både mittback och innermittfältare. Det är en spännande spelare med bra karaktär så vi får se lite vart det här tar vägen. Vi har inte tagit något beslut ännu.

En annan stor nyhet är förstås att Brendan Hines-Ike i veckan blev klar för belgiska KV Kortrijk. Hur summerar du hans tid i ÖSK?
– Han var en oerfaren spelare när han kom, men vi såg stor potential i honom och en stark vilja att jobba hårt för sin egna utveckling, men även för laget. Han har haft en kurva som pekat uppåt ända sedan han kom hit. Det är förstås lite blandade känslor. Det är tråkigt när en arbetskamrat som man jobbat med länge lämnar men jag är samtidigt glad för både ÖSK och honom. Med Brendan visar vi att vi kan utveckla spelare och sälja vidare.

Skarpt läge direkt. Hur fyller ni luckan efter Brendan imorgon mot BK Häcken?
– Jag är både nöjd och trygg med den startelva och bänk som vi har imorgon. Sebastian Ring har spelat på den positionen ett flertal gånger under säsongen och gjort det riktigt bra. Han har även han haft en fin utvecklingskurva under säsongen. Samtidigt håller vi på för fullt med att leta ersättare till Brendan.

Häcken är mitt inne i Europaspel. Vad kännetecknar dom?
– Den offensiva kraften. Många spelare som är duktiga centralt i plan. De har inte fått resultaten med sig, men jag ser en stabilitet under Andreas Alms ledning. Häcken är ett välorganiserat lag med riktig spets hos de 4-5 spelarna längst fram.

Hur ska vi såra dom?
– För oss blir det viktigt att fortsätta jobba med den metoden vi haft. I anfallsspelet behöver vi vara rakare i vårt passningsspel och vi behöver hitta vägar för att få med fler spelare på offensiv planhalva. I försvarsspelet måste vi vara riktigt duktiga på att sitta ihop kort i laget. Vi vet att Häcken är duktiga på att hitta in i motståndarnas lagdelar - det måste vi se upp med.

Läget i laget?
– Nordin Gerzic är avstängd och Arvid Brorsson rehabar forfarande sin skada. I övrigt är Alfred Ajdarevic tillbaka i truppen och kvitt sin skada.

Hälsning till dem som gör resan till Göteborg?
– Vi har haft jättebra stöd på bortaplan och det kommer vi behöva imorgon också. Det finns alla möjligheter att skapa en bra svartvit inramning på Bravida Arena. Det är en mysig arena och bortastödet kan verkligen ge effekt och energi till laget, avslutar Axel Kjäll.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908