Brendan Hines-Ike lämnar ÖSK för KV Kortrijk

I veckan blev det klart att den Belgiska klubben KV Korttrijk köper Brendan Hines-Ike från ÖSK Fotboll. Brendan, som kom till ÖSK 2016, har spelat 59 matcher för klubben och väljer nu att fortsätta sin karriär i den belgiska ligan Jupiler League.

– Brendan har betytt mycket för klubben och det känns som att han har varit här längre tid än bara 2,5 år. 2015 provspelade han som en ung och oerfaren 21-åring med stora ambitioner och lämnar nu ÖSK som en mycket bättre spelare på alla plan. Vi önskar Brendan ett stort lycka till i sin fortsatta karriär vilken vi förhoppningsvis bara har sett början av, säger ÖSK Fotbolls sportchef Magnus Sköldmark.

Brendan, född 30 november 1994, är född och uppvuxen i Denver, Colorado, och kom till ÖSK från South Florida Bulls 2016 som back och har under den tiden etablerat sig i klubben och Allsvenskan. Brendan har genom åren utvecklats som spelare både på och utanför planen och är en av de tongivande spelarna i årets trupp.

– Jag kan inte tacka klubben och alla fans nog för dessa år. Mina tränare, lagkamrater och personalen som jag jobbat med varje dag har varit oersättliga och jag önskar er all framgång i framtiden. Vill rikta ett extra stort tack till fansen som alltid stöttat mig i fram- och motgångar, vilket jag föralltid kommer att vara tacksam för. Jag var tydlig från början att jag aldrig skulle spela för ett annat lag än ÖSK i Sverige då jag redan spelade för det bästa laget. Jag påbörjar nu en ny resa i en ny liga och ett annat land men mitt hjärta kommer alltid att vara kvar hos ÖSK. VI ÄR SVARTVITT, säger Brendan Hines-Ike om sin tid hos ÖSK.

– Vi är en klubb som vill vara duktiga på att utveckla och sälja spelare. I och med att Brendan lämnar så intensifierar vi nu arbetet med att hitta en ersättare. Vi har en tydlig modell vi arbetar efter och är väl föreberedda för detta. Vi har en stark tro på att vår befintliga trupp är konkurrenskraftig och vi har många unga spelare som utvecklas hela tiden. Sedan är planen att vi ska ersätta Brendan. Vi har sedan tidigare flera alternativ som vi har kartlagt. Spelare i Sverige och Norden är prioritet för oss, avslutar Sköldmark.

För mer information gällande övergången, vänligen kontakta:

Magnus Sköldmark
0707 16 73 14
magnus.skoldmark@oskfotboll.se

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908