Motståndarkollen Rynninge IK: "Det ska bli spännande att se vad Axel kan hitta på. Han har bra koll på länet"

Ny dag, ny match! 18:00 ikväll är det dags för ännu ett lokalderby då vi möter Rynninge IK. Ett Rynninge som likt våra tidigare motståndare den här säsongen tagit klivet upp till Division 1. Huvudtränare för laget är Stellan Carlsson med ett förflutet i ÖSK.

– Min tid i ÖSK var rätt kort men rolig. Det var kul att se organisationen och hur den fungerar, det lärde jag mig mycket av, säger Stellan Carlsson.

Det blev bara en Allsvensk match för Stellan i den svartvita tröjan, ett inhopp på Råsunda mot AIK. Även fast han inte fick spela speciellt mycket tyckte han att det var roligt att vara med när laget vann.

Just att vinna fotbollsmatcher är något han är van vid från förra säsongen då Rynninge alltså tog steget upp till Division 1. I år blir det dock bli tuffare motstånd att ta sig an för laget från "Norr".

– Vi är nykomlingar och har minst pengar. Däremot har vi duktiga fotbollsspelare och hoppas såklart på en bra placering, men målsättningen är att hålla oss kvar. 

Rynninge har endast haft två träningspass inför kvällens match vilket gör det svårt för Stellan att avgöra spelarnas form men han tror att den är någorlunda bra. Om att möta ÖSK säger han såhär.

– Det är kul att möta stans bästa lag. Hur vi står oss får vi se men jag hoppas naturligtvis på en bra match med högt bolltempo. Det är kul för laget att möta bra spelare och få känna om vi är nära den nivån eller om det är en bit kvar.

– Man vill alltid visa att man kan spela på samma nivå som de Allsvenska spelarna, fortsätter Stellan. Sen är det såklart en träningsmatch i januari där många säkert känner varandra och det blir förmodligen rätt vänskapligt i den bemärkelsen. Men jag tror många yngre spelare gärna vill visa hur nära de egentligen är nivåmässigt.

Stellan känner ÖSK:s huvudtränare Axel Kjäll sedan tidigare och betonar hur viktigt det är för en tränare att ha lokal kännedom och våga ge spelare från lägre divisioner chansen på högre nivå.

– Det ska bli spännande att se vad Axel kan hitta på. Han har bra koll på länet, till exempel lät han spelare från Division 1-klubbarna provspela i vintras och ibland är det någon som lyckas ta steget. Som Simon Amin gjorde, det är jättekul att ÖSK plockar in och framförallt testar om spelarna håller. 

Några spelare att ha koll på enligt Stellan
– David Hasler, vänsterback som är rolig att se och en väldigt duktig fotbollsspelare som jag tror kommer spela högt upp snart. Sen har vi mittbacken Konrad Gustafsson, intressant för framtiden och kan bli riktigt bra. Även nyförvärven, det ska bli spännande att se vad dom går för. Där har vi Emil Berger, Jonathan Lundberg och Miran Abdulrahman.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908