PÅSKLÄSNING: "Arvid kan bli hur bra som helst"

Örebro SK:s unga Arvid Brorsson berättar för medlemsmagasinet Sportklubben vem han är, hur det är att gå i skolan samtidigt som han tillhör en Allsvensk klubb, hur det känns att representera Sveriges i ett landslag och hur han tagit sig fram i ÖSK:s akademi.

Tidslinje:
8 maj 1999: Föds i Örebro
2003: Börjar spela fotboll i Östra Almby
2007: Går till IK Sturehov
2012: Väljer fotboll över hockey
Hösten 2014: Vinner U15-serien med 18 vinster på 18 matcher
Vinter 2014/15: Går till ÖSK U16
Sommaren 2015: Flyttas upp till ÖSK U17
Hösten 2015: Kallas till landslagsläger
Mars 2016: Debuterar i ÖSK U21
Sommaren 2016: Flyttas upp till ÖSK U19
Oktober 2016: Matchdebut i P99-landslaget mot England
Vintern 2016/17: Flyttas upp till ÖSK A-lag

Träningsprodukt
När Arvid ombeds beskriva sig själv märks det direkt att han är ödmjuk och verkligen står med fötterna på jorden. Han tycker om att hänga med kompisarna men också att han tränar mycket på egen hand. Han beskriver sig själv som en träningsprodukt som gärna hänger i gymmet. Han idrottade mycket redan när han var liten. Utöver fotbollen var det även hockey, friidrott och innebandy.
— Det var ett tag där pappa och mamma fick skjutsa runt mig när jag hade tre idrotter samma dag.

Fotbollsspelare
Som fotbollsspelare är Arvid inte lika försiktig. Han lyfter fram sina positiva egenskaper, som att han är lugn med bollen, bra på huvudet och har ledaregenskaper. Men han är också medveten om vad han behöver bli bättre på. Exempelvis känner han att han måste förbättra sin aggressivitet för att kunna stå sig mot spelarna i A-laget. För den som har koll på Arvid Brorsson sedan tidigare är han en slitstark och smart central mittfältare men efter att ha tagit sig uppåt i hierarkin inom ÖSK har han klivit ett steg bakåt i planen.
— Nu skulle jag säga att jag är mittback. Jag kan spela mittfältare också eftersom det är det jag gjort mest tidigare.

Vad föredrar du?
— Det beror på vad det är för match. Om vi möter ett bra lag då är det ganska skönt att spela mittback för då gör man nytta och man får vara mer delaktig i spelet. Tidigare har det varit att man bara står och kollar när man möter sämre lag, men nu är det kul att vara mittback. Det känns som att man har en viktig roll i laget, jag gillar att vara den som för spelet.

Sturehov
När Arvid går igenom sin bakgrund som fotbollsspelare fastnar vi på IK Sturehovs P99-lag, ett ungdomslag som vann nästan allt de ställde upp i.
— Det kändes som vi var ett riktigt bra gäng. Alla älskade att spela fotboll och brann för det. Alla tyckte det var så kul att vi tränade hela tiden. Det brukade läggas ut frivilliga träningar för de som ville, och då var alla där ändå.

Var du stjärnan i det laget också?
— Nej det skulle jag inte säga. När vi var yngre var jag bra men sen hade jag en period där jag tyckte att hockey var roligare. Då brann jag inte lika mycket för fotbollen även om jag tyckte det var kul. I årskurs 6 valde jag mellan fotboll och hockey och då blev det fotbollen för det var ett så bra gäng jag spelade med.

Skolan
Utanför fotbollen går 17-årige Arvid andra året på Virginska, samhällsvetenskapsprogrammet i kombination med idrott.
— Jag tycker skolan går bättre nu för att de är så bra att hjälpa mig och göra det flexibelt. Jag flyttar vissa uppgifter, får lite längre tid och mer hjälp.

Har du blivit en kändis på skolan?
— Nej, men det är klart att folk pratar om det ibland men jag skulle inte säga att jag är en kändis.

Ta oss igenom en typisk dag i Arvid Brorssons liv.
— Jag brukar gå upp vid halv åtta för att gå till 4e Våningen och äta frukost med laget. Sen är vi i omklädningsrummet och tar det lugnt. Jag brukar gå in på gymmet innan träningen och förbereda mig, cykla och stretcha och göra några övningar jag fått av Jimmy. Sen är det ju träning och efter det brukar jag vara kvar i gymmet. Sen skyndar jag mig till skolan och äter lunch. Skolan slutar runt halv fyra.

Akademin
Akademiverksamheten inom ÖSK Fotboll har förändrats många gånger under åren och de spelare som är födda 1999 tillhör den första kullen med spelare som tillhört ÖSK sedan 16-års ålder. Att akademin är så pass ny är ingenting som märks enligt Arvid.
— För mig har det varit så att jag flyttats runt väldig mycket mellan många lag hela tiden och då blev det att jag inte riktigt tillhörde något lag. Det var inte fokus på en viss årskull utan ibland spelade jag med u19 och vissa matcher spelade jag i u17 eller u21. Då blir det inte samma fokus på den ålderskullen utan mera på att vinna varje match.

Vi fortsätter prata om Akademiverksamheten och vilka personer som betytt lite extra för Arvid.
— Rickard Torstensson har varit väldigt viktig för mig. Han trodde på mig tidigt och gav mig chansen. Han gav mig mycket positiv feedback men han var också väldigt kunnig.

A-laget
Från Akademiverksamheten kommer vi in på omställningen mellan ungdomsfotboll och seniorfotboll. Skillnaden är stor. Numera måste han tänka lite mer på vad han gör och vad han säger. Han vill ta det definitiva steget upp i A-truppen i år och mer än gärna få speltid i Allsvenskan. Förra säsongen fick Arvid sitta på bänken under den sista hemmamatchen mot Östersund. Han berättar att känslan att värma upp på ett välfyllt Behrn Arena var speciell.
— Jag försöker att inte tänka för mycket framåt. Det blir lätt att man drömmer sig iväg och tappar fokus. Jag försöker tänka vecka för vecka och då blir det inte så mycket att man tänker på vad man vill göra sen utan vad man vill göra nu. Då är det att prestera så bra som möjligt på varje träning.

Landslaget
Arvid har blivit kallad till ett flertal träningsläger och i oktober 2016 fick han till slut chansen att spela match mot England, vars trupp innehöll spelare med meriter från Premier League.
— När man väl är inne i det är det inte så konstigt, då är det mest roligt att träffa kompisar och vara en del av det. Men det är klart att det är stort och framförallt riktigt kul och en bra erfarenhet att möta så bra spelare och spela med så bra spelare. Men framförallt är det en stolthet att bära den blågula tröjan.

Sverige har en oerhört stark 99-kull. Alexander Isak (Borussia Dortmund), Joel Asoro (Sunderland), Sead Haksabanovic (Halmstad) och Joseph Colley (Chelsea) för att nämna några. Är det inspirerande för dig?
— Ja absolut, det visar ju att det går. Det är riktigt tuff konkurrens och det ska det ju vara i ett landslag. Det ska inte vara enkelt att få spela utan man ska känna att man krigat för att vara med. Det är mycket matcher att spela så det är klart jag hoppas jag får vara med i någon landskamp igen.

Rickard Torstensson om Arvid Brorsson
— En otroligt noggrann och ambitiös spelare. Han har stor förståelse för vad som krävs att bli en elitspelare. Arvid är bolltrygg, har bra spelförståelse och bra passningsfot. Behöver bli lite ’elakare’ på planen.

Alexander Axén om Arvid Brorsson
— Han är det mest professionella jag stött på som är i den åldern och kanske till och med under alla mina år som tränare. Han har otrolig potential och kan bli precis hur bra som helst.

Fem snabba:
Bästa med fotboll?
— Att vinna

Favoritposition?
— Mittback

Favoritspelare i ÖSK?
— Nahir Besara

Bästa du spelat med?
— Astrit Ajdarevic

Bästa du spelat mot?
— Jonathan Leko
(West Bromwich)

Text: Viktor Eriksson

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908