Gästkrönika: ÖSK är som ostron

I veckan kom nya numret av medlemsmagasinet Sportklubben. Ett nummer med läsvärda artiklar inför den allsvenska premiären på måndag. Vi kommer att publicera delar av innehållet på hemsidan. Först ut en text av Johan Hedberg om livet som exilsupporter till ÖSK.

– – – – – – – – – – – – – – –

Kollegan tittar misstänksamt på nålen på kavajslaget.
– Vad är det där för nåt?
Det är inte första gången. Ärligt talat gör väl loggan sig inte riktigt i det formatet. Så jag står gärna till tjänst med ett förtydligande.
– ÖSK.
– Va?
– Örebro Sportklubb.
Nu ler kollegan brett. Som om jag just sagt nåt väldigt roligt. Kollegan jobbar med humor och tror uppenbarligen att jag går omkring som nåt slags levande practical joke.
– Du skojar va?
– Absolut inte. Det är mitt lag.
Kollegan skiftar min igen. Häpen.
– Håller du på ÖSK? Varför det?
Då var vi där igen. Jag vet inte hur många gånger jag har fått försvara och förklara. Så jag säger som jag brukar, det är enklast.
– Jag bor i Örebro.
– Bor du i ÖREBRO? Varför det?
Jag får vara glad att han åtminstone inte imiterar dialekten när han säger Örebro. Och han förstår i alla fall varför jag har denna märkliga fotbollsmässiga preferens. Han tycker så klart lite synd om mig som måste hålla på ÖSK eftersom jag bor i Örebro, men han förstår.
Själv håller han ju på ett riktigt fotbollslag.
Hammarby.
Hammarby slutade två placeringar efter ÖSK ifjol. ÖSK vinner i stort sett alla matcher mot Hammarby. Gör fler mål. Spelar roligare fotboll. Har en betydligt trevligare publik. Ändå är det OBEGRIPLIGT att någon föredrar ÖSK framför Hammarby.
Och kollegan som håller på Hammarby, han är förstås född och uppvuxen på Södermalm.
Nej, han kommer från Sunne i Värmland. Men på nåt sätt har han fått för sig att Bajen är
laget i hans hjärta. Eller så har han bara gått på marknadsföringen. ”Alla andra gillar det här. Då borde du också göra det.”
Visst bor jag i Örebro, men bara på helgerna. I veckorna bor jag i Stockholm. På Södermalm faktiskt. Jag cyklar till Tele2 Arena på en kvart. Men det finns inte på kartan att jag skulle byta lag.
Mina känslor för ÖSK växer för varje gång jag möter en sån här person. ÖSK är lite som ostron och surströmming. Det tar tid att vänja sig, men sedan är man fast. Och man vet att det inte är många som delar den där kärleken.

Det får mig att känna mig lite utvald.
Som om jag är medlem i en väldigt speciell klubb.
Vilket jag också är.

Johan Hedberg är före detta journalist på Nerikes Allehanda, numera verksam i TV-branschen.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908