Utskriven intervju med Divine Naah

För alla er som har hörselproblem eller av andra anledningar hellre läser intervjuer än ser dem på film, kommer här intervjun med Divine Naah i skrift.

Berätta lite om dig själv.
– Jag är Divine, från Ghana, jag föddes i Accra. Jag spelade för Right to Dream Academy och gick till Manchester City 2014. Det här blir mitt fjärde lån. Jag har varit i Holland, Norge och Danmark och nu här, så det har blivit en del resor. Men jag älskar fotboll och jag älskar att resa och få spela fotboll.

Du verkar glad och njuter av livet?
–Ja, det är en ny omgivning och jag måste följa med och möta nya människor. Det är skönt att spelarna tar emot mig väl och behandlar mig bra redan från min första dag.

Du kom hit från Manchester igår kväll, när visste du att du skulle gå till ÖSK?
– Ungefär tre dagar sedan, jag pratade med tränaren och sen flög jag direkt hit. Jag hade ett bra samtal så jag såg fram emot att träffa honom och spelarna.

Vad är ditt intryck av Alexander, tränaren?
– Jag tycker han är en bra tränare och hans relation med spelarna, jag har aldrig varit med om det förut. Det är annorlunda för mig. Tränare brukar hålla sig separerade från spelarna men han är annorlunda. Jag ser att han pratar med spelarna, mycket mer familiär, han har bra relation med spelarna.

Så du pratade med Alexander på telefon innan du kom hit? Och du fick det intrycket direkt?
– Direkt på telefonen och sen när jag kom hit också.

Är det första gången för dig i Sverige?
– Jag har varit här förut 2013 men då spelade jag Gothia Cup, jag var ganska ung då.

För Akademin?
– Ja, Akademin i Ghana.

Är det inte många spelare som kommer från den akademin?
– Jo, många spelare, många här i Skandinavien också.

Känner du många spelare från Ghana som varit i Sverige? Känner du David Accam?
– Ja, jag känner David, han är min senior, vi håller fortfarande kontakten. Jag känner andra här och deras seniorer också, jag känner de flesta från Ghana.

Jag googlade dig och kom in på din Twitter eller kanske Instagram, det verkade som din kristna tro är viktig för dig?
– Ja, det stämmer, jag är kristen. Jag föddes kristen och växte upp i en kristen familj. Så jag gillar att gå i kyrkan och kristendomen har en stor roll i mitt liv, både som spelare och person.

Vad är du för sorts spelare? Du är i alla fall mittfältare.
– Jag är en offensiv mittfältare, jag gillar att gå framåt, skapa chanser, och om jag får läge göra mål. Jag gillar Fabregas, Iniesta, den sortens spelare. Jag gillar dem, David Silva, jag gillar att se dem spela.

Är du snabb?
– Ja, jag kan vara snabb, både med och utan boll.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908