"ÖSK har alltid varit laget i hjärtat"

Det var många som säkrade sitt årskort snabbt i förra veckan. Snabbast på sittplats var Fredrik Norrström som köpte två årskort på C2, en av våra nya sektioner i mitten av norra läktaren. Vi ringde Fredrik för en liten pratstund.

Hur kommer det sig att du hängde på låset?
­– Jag såg att man inför i år skulle släppa centrerade sittplatser på norra läktaren till allmänheten och tänkte att nu gäller det att vara med från start för att nypa de bästa plåtarna!

Du köpte årskort på en av de nya sektionerna i mitten av norra läktaren. Tankar om det?
– Jag och pappa har sedan många år tillbaka haft årskort på sektion A, men inför förra säsongen bytte vi till sektion E för att komma närmare ”rätt klack”. När vi såg att de här nya biljetterna skulle släppas tog vi en kort diskussion om huruvida det skulle vara värt att gå ner några rader för att få sitta närmare mitten – vilket vi båda var överens om att det var.

Hur blev ÖSK ditt lag?
– ÖSK har alltid varit det självklara laget i hjärtat. Jag kan inte säga när det hände, för mig har det liksom alltid varit så. Pappa tog med mig på fotboll när jag var liten och nu har jag själv en grabb på två år och jag ser verkligen fram emot att få ta med honom till vallen och föra traditionen vidare. Att få berätta för honom om forna storspelare från mina ungdomsår som Gudjohnsen, Sahlin, Kubisztal och Larsen. Jag kan knappt bärga mig.

Vad är din passning till dom som ännu inte köpt årskort?
– Vad väntar ni på? Kom och skapa stämningen med oss! Jag bodde tre år i Malmö när jag pluggade, men såg ändå till att ha mina årskort säkrade. Det blev en del pendling mellan Skåne och Närke om man säger så… Men det handlar inte bara om att ha sin plats tingad, det är ett sätt visa att man stöttar klubben. Det är dags att fotbollspubliken replikerar uppstickarna från ishallen. Fotboll är inte bara världens största och bästa sport, det är Örebros största sport. Vi är ÖSK och nu måste vi se till att synas och höras. Det gör vi bäst tillsammans!

Vad har du för starka minnen från säsongen?
– Från den gångna säsongen finns en hel del minnen, såväl bra som mindre bra. Bedrövelsen man kände under matchen mot Östersund hemma var nog säsongens värsta ögonblick, medan höjdpunkterna var 3-2-segrarna mot IFK Göteborg och Bajen samt de tre poängen vi hämtade nere i Helsingborg. Som enskilt ögonblick är väl Rinnes straffräddning mot Bajen i sista minuten det mest positiva minnet.

Om Axén kommer på oväntat besök på julafton – vad önskar du dig då?
– Skulle självaste Axén dyka upp på julafton, när hela familjen är samlad hemma i Gamla Hjärsta så skulle nog en ÖSK-tröja till min son William stå högst upp på önskelistan. Och så tre poäng i den allsvenska premiären förstås, det får vi inte glömma!

Fredrik Norrström tillsammans med sonen William

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908