Ferhad Ayaz till ÖSK

ÖSK är överens med den offensiva yttermittfältaren Ferhad Ayaz. Kontraktet sträcker sig till och med 2019. Ayaz blev nyligen uttagen till bruttotruppen till OS i Brasilien och har meriter från såväl U19- som U21-landslaget.

– Ferhad är en lokal spelare med väldigt starka offensiva egenskaper. Vi ser fram emot att jobba tillsammans med honom och utveckla hans egenskaper ytterligare, säger sportchef Magnus Sköldmark.

Ferhad Ayaz har det senaste året tillhört den turkiska klubben Gazientepspor, men klubben och han gick skilda vägar under våren.

Ferhad Ayaz är född 1994 i Turkiet, men familjen kom tidigt till Sverige. Som ung flyttade familjen från Bollnäs till Örebro och här inledde Ferhad sin fotbollskarriär i Karlslunds IF. Nu återvänder han alltså till Örebro allt började.
– Det känns som att komma hem. Nu vill jag komma in i gruppen på ett bra sätt och jag är sugen på att börja träna med ÖSK.

Ferhad Ayaz gör sin första träning med ÖSK under måndagen och Magnus Sköldmark är mycket glad att Ferhad valde ÖSK framför andra klubbar.
– Vi har haft dialog med Ferhad i ungefär ett halvår. Att han valde oss är ett kvitto att vi är på rätt spår. Det är förstås extra kul att vi nu får in ytterligare en spelare med lokal prägel i laget.

Ferhad själv säger så här om valet av ÖSK.
– Jag har bara hört bra saker om Axén och det känns som att ÖSK:s sätt att spela passar mig bra. Nu får jag nära till familjen och det blir en bra omstart. Du vet, man måste må bra för att kunna prestera bra. Det kommer säkert ta lite tid att komma in i det, men det ska bli grymt att få chansen att känna på allsvenskan.

Har du redan nu tänkt på vad du vill prestera?
– Det är klart man har mål med vad man vill, men dom håller jag för mig själv. Jag vill komma in i gruppen på ett bra sätt och sakta men säkert börja prestera.

Spelarfakta Ferhad Ayaz:
Född: 1994 i Nusaybin, Turkiet
Längd: 178 cm
Position: mittfältare (främst ytter)
Moderklubb: Karlslunds IF
Landslagsmeriter: Fyra U19- och tre U21-landskamper

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908