Örjan designade ett ÖSK-typsnitt med anor från början av 1900-talet

Engagemanget runt ÖSK har aldrig varit större. Det poppar upp engagemang, det startas poddar, vi får massa mail och ÖSK:s instramkonto har växt kraftigt under inledningen av säsongen. Ytterligare ett tecken – formgivaren, tyspnittstecknaren och ÖSK-supportern Örjan Nordling har designat ett ÖSK-typsnitt med inspiration och anor från början av 1900-talet. Vi hörde av oss till Örjan för att höra mer om initiativet.

Hej Örjan, du har alltså designat ett typsnitt som du valt att döpa till Orvar. Berätta!
Jag är grafisk formgivare och har under hela mitt yrkesliv varit sysselsatt med typografi och att teckna typsnitt. En klubb som ÖSK är full av traditioner, känslor och liv och allt det ryms i klubbmärket. Jag tyckte att min klubb skulle ha ett eget typsnitt precis som stora klubbar som Arsenal, Real Madrid och Barcelona. De särpräglade bokstavsformerna i ÖSK-märket från 1908, som är i jugendstil, kan ha haft sin inspiration i en provbok för skyltmåleri av Jedlitschka som gavs ut 1896.

Bild från provboken för skyltmåleri av Jedlitschka (1896)

Hur gick du tillväga?
– Först tecknade jag typsnittets grundformer och scannade in dom i ett typdesignprogram som heter FontLab. Det gällde att skapa ett unikt men ändå tydligt och igenkännbart typsnitt. Jag lade också in alternativa tecken som kan användas vid speciella tillfällen. Tillsammans med Göran Söderström tog jag fram fonten som kan användas fritt i Windows och Mac.

Varför namnet Orvar?
– Att jag kallade typsnittet Orvar är ganska självklart. När jag växte upp var Orvar Bergmark vår mest kända spelare, han var förbundskapten också, och jag fick faktiskt ta emot Örebro läns kulturstipendium samma år som honom på 1980-talet. Tyvärr träffade jag honom inte då vilket jag ångrat mycket senare.

Du bor i Stockholm, men är ÖSK:are. När och hur blev ÖSK ditt lag?
Jag växte upp i Sköllersta utanför Örebro och ÖSK blev så klart laget i mitt hjärta. Det var 1970-tal, jag åkte in med min grannfarbror Karl-Erik till träläktaren på Eyravallen. Det var lukten av Philip Morris och korv med bröd. Idolerna hette Totten, Kummelstedt, Thomas Nordahl, Pajen Jonsson, Leffe Eriksson, Janne Mossberg och Tore Lennartsson. Min pappas kollega hette Dixie Ericson och min barndoms-kompis Ola Hansson spelade senare under Baxter. Kärleken till ÖSK har levt kvar sedan dess trots att jag levt i Stockholm sedan 1980-talet.

Du jobbar med typsnitt och form. Jag kan tänka mig att du slänger ett extra öga på hur saker och ting ser ut och presenteras. Hur upplever du ÖSK:s kommunikation idag?
Jag tycker att ÖSK:s kommunikation blivit bättre. Webbsidan är enklare och mer överskådlig. Det är bra att lyfta fram personerna, spelarna, i program och banderoller. Jag tycker att tidningen Sportklubben blivit fin. Men jag tycker man ska teckna om och förenkla klubbmärket för att det ska funka bättre i nya digitala sammanhang. Det finns skisser på det också. Jag tycker inte att profilprodukterna är så snygga, skulle kunna finnas lite coolare sortiment med fler jackor och hoodar. Svart och vitt är ju givna färger men den röda färgen skulle kunna komplettera på ett bättre sätt. Jag gillar heller inte dekoren i tv-studion alltför mycket.

Vad tror du om årets säsong?
– Jag tror verkligen på Sportklubben i år. Inte bara för att Dajje från Sköllersta tagit en ordinarie plats. Det känns som om gruppen är enad och har ett samlat mål. Spelare som Jacce Rinne, Astrit Ajdarevic, RÅP och Almebäck kommer att dominera och förhoppningsvis kommer en del ungdomar, som Walldén, att få ett break. Crespo är alltid farlig som targetspelare. Vi har en bred trupp trots Brobergs skada. Matcherna på naturgräs verkar vara enklare nu. Det är snart dags för ett SM-Guld och det är härligt att tänka att varje säsong är en säsong närmare det där guldet! Men sedan finns ju ångesten alltid där när det går dåligt. Fast det är inte i år!

Någon hälsning eller tips till andra ÖSK:are som gärna vill engagera sig för ÖSK?
– Jag brukar ta del av Svenska Fans forum, de intressanta livesändningarna och podden. Mitt supporterskap är på distans fast jag får då och då med mig mina kompisar i Stockholm, som håller på andra klubbar, till Behrn Arena på match. När vi låg i Superettan tog några ÖSK:are i Stockholm ett jättebra initiativ till att gå på matcher tillsammans. Jag var med på Grimsta, vi förlorade mot BP, men det var kul med nya vänner. Om alla gör något för vår klubb blir det bra sammantaget!

Tack för ett trevligt samtal Örjan
– Tack själv!

Ladda ner typsnittet Orvar Regular

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908