Haginge: "Jag vill vara den som är tungan på vågen, Den avgörande faktorn"

Patrik Haginge  är en av många örebroare i dagens i ÖSK. Vi tog ett snack med honom för att höra hans tankar inför söndagens cupfinal.

Stort grattis Patrik, du blev pappa till en liten pojk och missade bortamatchen mot Häcken. Har det varit full fart hemma i veckan?
– Tack. Det har varit ett fullt schema. Många som hälsat på och lite nya rutiner som man ska försöka få in. Men det har gått bra. Det var helt fel tidpunkt sett till Häckenmatchen och jag såg fram emot att spela den matchen, men jag fick följa den på BB istället.

Det var många som vill se dig från start mot Sundsvall. Sen fick du chansen mot Hammarby och verkligen tog den. Hur känns den egna formen?
– Formen känns helt ok. Man är nog aldrig på topp när man inte spelat så mycket, men i nuläget är den mentala biten viktigare än den fysiska och där tror jag att jag kan bidra på ett positivt sätt.

Född i Örebro, pojkåren i Mellringe-Eker och nu stundar en historisk cupfinal på söndag. Hur känner du för matchen?
– Det är otroligt inspirerande att få spela en final. Vi är i en lite speciell situation nu när vi har spelat bra och är i final i cupen samtidigt som vi spelat dåligt och ligger sist i serien. Jag hoppas att vi kan vända formen och bevisa för oss själva att vi är bättre än så. Det känns som några har börjat tvivla och om man inte tror på det själv så är man illa ute. En säsong i Djurgården när vi låg på nedflyttning med bara några få omgångar kvar av säsongen så minns jag att jag var negativ och sågade våra chanser att klara av det. Då läxade Dahlberg upp mig och då fick jag en riktig tankeställare. Det slutade då med att jag gjorde två mål på två matcher och assist till avgörande målet i kvalet. Jag vill vara den som är tungan på vågen, den avgörande faktorn. Jag hoppas att fler vill samma sak, och inte gömmer sig när det går tungt.

Det är första cupfinalen sedan 1988 och i supporterleden snackas det så klart mycket om matchen. Vill du skicka en hälsning till ÖSK-arna?
– Självklart snackas det mycket om matchen. Vi har världens chans att få vara med om något stort. Både vi i laget och alla ÖSK:are på arenan eller framför tv'n. Vi kommer göra allt vi kan för att vinna, självklart. För oss handlar det mycket om det mentala. Återstår att se om vi lyckas.

Vad kommer att fälla avgörandet på söndag tror du? IFK har stort favorittryck på sig. Pallar dom trycket?
– IFK är självklart stora favoriter. De är kanske Sveriges bästa lag just
nu och har hemmaplan. Men större under har skett. Vi går för vinst, det
finns inget annat!

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908