Samtalet: Michael Almebäck

Förstora bilden

Lagom till den allsvenska premiären utkom det andra numret av medlemstidningen Sportklubben. Vi kommer att publicera delar av senaste numret på oskfotboll.se. Här är ett samtal med Michael Almebäck.

Tjena Micke, hur är läget?
– Allt är bra här nere i Danmark. Vi fick en liten dotter (Filippa) den 9 februari så nu är det inte bara fotboll hela tiden. Allt har gått bra och vi är glada och mår bra.

Blir det danska för Filippa nu då?
– Haha, det blir nog inte så mycket danska, hon får sikta in sig på att prata svenska tror jag. (skratt) 

Hur var tiden i Belgien?
– Den var bra och lärorik. Jag spelade totalt runt 50-60 tävlingsmatcher (Europa League, Ligan, Cupen) på två säsonger så fick mycket matcher även fast mitt sista halvår var tungt efter ett antal (5) olika tränare på 2 säsonger.
– Även fast sista halvåret var tungt så var det en bra tid och jag fick mycket erfarenheter att ta med mig i framtiden och lärde mig att proffslivet inte är en dans på rosor hela tiden.  

Och nu är du i Bröndby.
– Ja, när Bröndby dök upp på kartan så kändes det direkt som en häftig klubb att spela för. Dom har haft lite svårt senaste åren med ekonomi och sportslig framgång men har omstrukturerat rejält för att ta sig upp igen så det ska bli skoj att vara med på den resan. När vi visste att vi skulle ha barn också så passade Köpenhamn bra med tanke på att min pappa bor och jobbar här och det är lite närmare till Sverige än i Belgien. Hittills trivs jag väldigt bra i Bröndby, det är fanmässigt den största klubben i Danmark så vi har mycket support bakom oss som ska bära oss fram. 

Hur minns du tiden i ÖSK? Något speciellt minne?
– Tiden i ÖSK var fantastisk, något av den bästa tiden i min karriär hittills. Skillnaden när du spelar i ett svenskt lag är sammanhållningen tror jag. Vi hade ett riktigt bra lag och många sköna karaktärer när jag spelade där. Det som har etsat sig fast på näthinnan är den där 3-0 segern mot Helsingborg hemma när vi totalt spelade ut dom och borde ha vunnit med 5-0 kanske. Det var en grym match och det var nog den bästa matchen vi spelade i ÖSK under min tid. 

Vad saknar du mest med Örebro?
– Jag saknar både stan, klubben och Stålis, den bästa materialaren jag haft, skratt. 

Kan ÖSK-fansen hoppas på en återkomst av ”Iron-Mike” en vacker dag?
– Återvända till ÖSK? Ja varför inte, jag trivdes otroligt bra både i staden och i klubben och det var verkligen klubben där jag fick mitt genombrott så utan ÖSK skulle jag inte vara där jag är idag. Kan inte lova något men den dagen jag flyttar hem och om ÖSK hör av sig så lovar jag att tänka igenom det noga. Så jag stänger inga dörrar.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908