Samtalet: Alejandro Bedoya

Förstora bilden

Lagom till den allsvenska premiären utkom det andra numret av medlemstidningen Sportklubben. Vi kommer att publicera delar av senaste numret på oskfotboll.se. Först ut är ett samtal med Alejandro Bedoya som blev en stor favorit bland ÖSK-fansen.

Du spelar i Nantes i Ligue 1 just nu. Hur trivs du?
– Jag njuter av min tid i Frankrike! Nantes är en mycket trevlig stad med mycket kultur och tradition. Mitt i staden rinner en flod som påminner mig mycket om Amsterdam. 

Vad har du för favoriter från det franska köket?
– Jag har så klart ätit en hel del av det franska köket men jag är ännu inte ett fan av tartare eller foie gras. Jag har inget emot escargot dock! En sak som jag älskar i Frankrike är alla bagerier. Här finns de godaste baguetterna och croissanter. 

Hur har er säsong varit hittills?
– Säsongen har hittills varit upp och ner. Inledningsvis var vi säsongens överraskning – vi spelade riktigt bra och klättrade upp till 3-4:e plats. Vi tog oss också till semifinal i den franska cupen. Efter vinteruppehållet har vi tappat lite fart och placeringar. Nu har vi parkerat i mitten av tabellen. Vi har ett ungt och bra lag och målet är att avsluta säsongen med tillräckligt många poäng för att hålla oss kvar i Ligue 1. 

Hur har säsongen varit för din egen del?
– För att vara min första säsong i Ligue 1 så har jag anpassat mig riktigt bra. Mina fyra mål under säsongen sätter mig på en andra plats i den interna skytteligan. Jag har mest spelat som en andra anfallare eller central offensiv mittfältare. Just nu går vi igenom en tuff period men jag är säker på att vi kommer att få det att funka och få tillbaka vårt självförtroende. Jag gjorde det avgörande målet i vinstmatchen mot Ajaccio och mot Lorient i cupen. Jag nätade också hemma mot Valenciennes men den bästa känslan var att göra matchens enda mål mot Marseille på Velodrome! Jag gillar att spela med det här laget och våra fans på La Beaujoire är otroliga. Varje hemmamatch är en fantastisk stämning.

Vad har du för förväntningar inför VM?
– Brasilien är precis runt hörnet! Vi har lottats i dödens grupp med Ghana, Portugal och Tyskland. Vi är ett självsäkert lag och tror på att vi kommer klara den här gruppen och då kan vad som helst hända. Personligen är jag hoppfull om att vara med i laget till VM. Jag har spelat de senaste matcherna under Klinsmann och har gjort det bra. Jag hoppas på att fortsätta spela så här konsekvent i Nantes för att vara ett alternativ för landslaget. 

Vilka minnen har du från din tid i ÖSK?
– När jag tänker på ÖSK minns jag många bra stunder. Under Sixten spelade vi den bästa och mest attraktiva fotbollen i Allsvenskan. Vi hade många bra spelare och bra människor i klubben. Jag kommer aldrig att glömma några av de matcherna vi spelade till exempel matchen mot Helsingborg där vi dominerade direkt från start. 

Hur ser din relation ut till ÖSK idag?
– Jag håller lite koll på ÖSK -eftersom jag är vän med några av spelarna och en del fans på Facebook. Jag håller kontakt med bland andra John Alvbåge, Roni Porokara, Michael Almebäck och Tommy Wirtanen för att nämna några. Jag följer klubbens resultat och ser ibland höjdpunkter från matcherna. Följer också Boris när han lägger upp sin musik på Facebook eller Ahmed Yasin som alltid poserar med bar överkropp. (skratt)

Hur mår Santiago? Kommer vi se honom i ÖSK snart?
– Brorsan mår bra! Jag tror inte man kan räkna med honom som fotbollspelare eftersom han satsade på den civila karriären istället. Han arbetar i Boston just nu. Men han jobbar samtidigt på att skaffa sig alla nödvändiga licenser så kanske att han kan bli tränare i framtiden. 

Har du någon hälsning till ÖSK-fansen?
– Jag skulle vilja hälsa och tacka för allt under min tid i klubben. Jag tyckte mycket om tiden i ÖSK och fansen fick mig att känna mig välkommen. Jag minns än idag Kubanernas firande och jag hoppas att de fortsätter att visa sitt stöd som de gjorde under min tid.  

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908