U19: Kostsam seger

Förstora bilden

Det kom att bli spännade, stökigt och hetsigt innan matchen var till enda och ännu en tre poängare hem till Örebro. Derby väntar i kommande omgång.

Filip Rinne
____________
Oskar Ålgars
Carl Ekstrand-Hamrén
Sebastian Heimeryd (ut 68)
Oscar Fardelin
____________________
Martin Springfeldt
Stefan Hannason (utvisad efter 89min)
Max Lindborg
David Johansson
______________________
August Wiklund (utvisad efter 73min)
Simon Glännestrand (ut 75min)
Avbytare: Richard Hallgren, Philip Holmer (in 68), Joel Nilsson (IN 75min)

Varningar: Stefan Hannason 2st gula, utvisad i 89min. August Wiklund 2st gula, utvisad efter 73min. Oscar Fardelin och Philip Holmer fick även varsin varning.

Första halvlek:

Det var en otrolig värme och snackat innan matchen handlade om att vårda bollen och inte varje gång behöva gå framåt, för att spara energi och låta motståndarna jaga mycket boll. Järla IK  FK började matchen med att sätta hög press på ÖSK försvar vilket skapade lite oreda direkt, även om det var konstgräs så studsade bollen lite för mycket än vad ÖSK:arna är vana med från Behrn Arena. Den höga pressen från Järla innebar att ÖSKs mittbackar fick slå lite längre bollar vilket resulterade att både Martin Springfeldt och Simon Glännestrand kunde löpa sig loss och avsluta dock utan att lyckas göra mål. ÖSK är dominanta i den första halvleken men har svårt att lyckas förvalta de klara målchanserna. 1-0 kommer genom att Stefan Hannason avslutar snyggt efter att David Johansson serverat.

Järla är inte ofarliga utan lyckas komma runt ett par gånger på kanterna och hitta en del inspel. Filip Rinne i mål för göra ett par svettiga räddningar. Järlas intensiva press skapade en del oreda men ingen utdelning i den första halvleken. Istället så är det ÖSK som utöka ledningen genom en kontring. Ålgars får bollen till höger och krossar över till Martin Springfeldt som hamnat på vänsterkanten för en stund, Martin bryter in i banan och bågar vackert in 2-0 i bortre hörnet.

Andra halvlek:

En trygg 2-0 ledning kom ÖSK ut med till den andra halvleken. Fokus låg på att kontrollera matchen och försöka få till en tredje mål och där med stänga matchen.

 Inledningen av den andra är helt till ÖSKs favör, laget skapar bra möjligheter för varandra och Martin Springfeldt får en möjlighet från nära håll och bara slå in 3-0 där August Wiklund stått för förarbetet men boll uslingen vill inte in. Fortsatt 2-0 och ÖSK spelarna börjar visa lite tendenser till oro för att laget inte kan slå i spiken i kistan. I mitten av halvleken ordnar Simon Glännestrand en straff till ÖSK och August Wiklund skall förvalta chansen men målvakten gör en bra räddning och denna straffmiss var starten på Järlas jakt in i matchen. ÖSK spelarna allt mer frustrerade och spelarna i Järla fulla av energi och känsla av att de kan komma ikapp. Efter ca 70 spelade minuter tilldelas Järla IF FK en straff som de förvaltade väl och nu var det bara ett mål upp för Järla. Kort efter målet kommer utvisningen på August Wiklund och ÖSK är nere på 10 spelare. August drog på sig sitt andra gulakort. ÖSK spelar med en man mindre i ca 15 minuter och får inrikta sig på försvar och hårt jobb för att hålla i ledningen. Det blir inte ljusare när Stefan Hannason drar på sig sin andra varning i den 89 minuten. Sista energin Järla för att få in en kvittering och de är väldigt nära när Filip Rinne är överspelad och matchens lirare Carl Ekstrand-Hamrén agerar målvakt och räddar skottet med en benparad.

För ÖSK U19 väntar nu derby mot Degerfors IF den 13 juni klockan 20.00 på Behrn Arena


© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908