Peo: - Segern för Elfsborg var helt i sin ordning

Förstora bilden

-   Vi syndade på mittfältet och slarvade bort många bollar, det håller inte mot ett så bra lag som Elfsborg och jag är glad att vi höll liv i matchen så länge, sa Peo på presskonferensen

 -

Jag är nöjd med pressen och bra anfallsspel, men vår effektivitet var allt för låg och vi borde gjort fler mål på våra 15 avslut. Vi hade alltför dålig variation i vår offensiv, för mycket kort och allt för lite bakom deras backlinje, sa en nöjd Jörgen Lennartsson

Elfsborg gasade på direkt från matchstart och skapade ett hårt tryck mot ÖSK målet. Jag satt och prickade av för varje 5 minutersperiod som ÖSK lyckades hålla tätt. I de första 20 minuterna var det stort spelövertag för Elfsborg och ÖSK:s försvar jobbade mycket bra och var samlat.

 

Elfsborg byggde upp sina anfall längs kanterna och idag var det Niklas Hult på vänsterkanten och Stefan Ishizaki på höger sidan som var regissörer de sysselsatte vårt försvar i ett rasande tempo och våra ytterbackar Haginge och Wowoah kom ibland på efterkälken när det blev vassa överlappningar på kanterna.

 

Efterhand minskade trycket och spelet jämnade ut sig och ÖSK kom mer på banan, även om de riktigt vassa chanserna saknades. Mållöst till pausen var ett mycket hedersamt resultat med ÖSK ögon. Elfsborg hade mest boll 57-43, avslut 8-2, avslut på mål 4-0 och 8-5 i frisparkar.

 

Efter pausen var spelat ganska jämnt även om Elfsborg skapade lite fler farliga chanser. ÖSK höll nollan ända till 68 minuten när Oscar Hiljemark slår en perfekt djupledspassning till en fristående Stefan Ishizaki som kallt tar emot bollen med höger och lägger över bollen vänsterfoten och får till en perfekt lobb över en utrusande Tomer Chencinski och 1-0 var ett faktum. Målet var ett riktigt "klassmål" enligt Jörgen L. I övrigt spelade Tomer C väldigt bra och hade periodvis mycket att göra.

 

ÖSK spelarna kämpade på resten av matchen och gjorde allt för att kunna skapa målchanser, idag var motståndet för mäktigt och krafterna tog slut.

-  Elfsborg har en mycket bredare och bättre trupp och vi kan inte mäta oss med dem för att hålla uppe trycket och intensiteten i hela matchen, sa Peo till sin tränarkollega Jörgen L.

 

ÖSK blev tilldelade hela 5 varningar och Peo fick frågan varför det blir så?

-  Vi ville inte vika ner oss och det är olika faktorer som gör att vi får så många varningar, avslutade Peo

-          

Jörgen L avslutade med att ge Oscar Hiljemark mycket beröm för att han ersatte Anders Svensson på ett ypperligt vis och även sa att Niklas Hult var en riktig "krigarhjälte" som med smärta i sin axel kämpade hårt och låga bakom många snabba anfall. Han gav även beröm till ÖSK som spelar mycket bättre än tabelläget visar.

 Sammanfattningsvis så tycker jag att ÖSK gjorde en mycket stark insats med de förutsättningar som råder och segern var helt rättvis.

 Elfsborg hade mest boll under hela matchen 56-44, avslut 15-8, på mål 6-1 och 19 — 9 i frisparkar samt 1-5 i varningar. En ljusglimt var att Tobias Grahn visade på riktigt bra spel efter sin varning. Till matchens lirare i ÖSK utsågs stabila Magnus Wikström och i Elfsborg Oskar Hiljemark.

 Elfsborg är fortfarande med i "Guldkampen" i högsta grad och ÖSK allt närmare en tillvaro i Superettan.

 För min del är det dags att packa ihop och köra den långa vägen (27 mil) hemåt till Örebro.

 

 

 

 

 

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908