”ÖSK är på väg framåt på flera plan”

Förstora bilden

Martins intresse för sjukgymnastik väcktes genom hans eget fotbollsspelande. Efter spel i modersklubben Frövi, Forward och Gunnilse strandade karriären på grund av en utsliten höft. Även om just den skadan inte var helt och hållet fotbollsrelaterad var det under fotbollskarriärens skadeperioder som han fick sina första kontakter med sjukgymnastiken. Intresset växte och han valde att utbilda sig inom området.

— Jag har nog alltid varit intresserad av hur kroppen fungerar. De gånger jag själv var skadad fascinerades jag av sjukgymnasterna som hjälpte mig och de metoder de använde. Det verkade vara ett mycket intressant område och på den vägen är det, säger Martin.

Efter studier i Göteborg återvände Martin till Närke. Hans väg in i ÖSK gick via Frövi vars dåvarande tränarePeter Johanssonäven var klubbchef i ÖSK. Klubben behövde förstärka den medicinska staben runt laget och Martin blev tillfrågad.

— Jag skulle ändå lägga av med fotbollen och det visste Peter. När han frågade om jag inte skulle komma till ÖSK istället var det inte något svårt val(skratt). Det var verkligen jättekul, berättar Martin.

Utvecklande arbete

 

Som sjukgymnast arbetar Martin med behandling av spelarnas skador och planerar träningsscheman. Förutom dessa förhållandevis stora och tidskrävande uppgifter går en stor del av arbetstiden dessutom till enklare sysslor som tejpning av fötter och massage. Variationen däremellan gör arbetet mycket stimulerande menar Martin. Många av de skador som han behandlar får en sjukgymnast på en vårdcentral aldrig uppleva.

— Man går ju aldrig iväg till en vårdcentral när man fått en lårkaka eller en lättare sträckning. Men sådana skador blir man väldigt bra på att behandla i det här arbetet, eftersom man jobbar med det varje dag, säger Martin.

Erfarenhet är en av de allra viktigaste egenskaper hos en bra sjukgymnast. Det är nödvändigt att man snabbt kan bedöma hur allvarlig en skada är och vad för sorts behandling den kräver. Eftersom Martin oftast får följa hela skadeförloppet från den stund skadan inträffar tills det att den är färdigbehandlad lär han sig otroligt mycket av rehabiliteringsprocessen.

— Eftersom man får följa spelaren dagligen kan man studera rehabiliteringsprocessen väldigt nära och blir därför bättre och bättre för varje gång. Det är väldigt intressant för mig som sjukgymnast att arbeta så nära patienten, säger Martin.

Positivt med konstgräs

 

På skadefronten har ÖSK klarat sig bra under de senaste säsongerna, och så även i år. Det är omöjligt att helt skydda sig från skador eftersom det hör till fotbollens natur att spelarna får smällar, främst mot underkroppen. Ett exempel på en sådan skada är Patrik Anttonens fotledsskada som höll honom från fotbollsplanen under två månader av årets säsong. Den uppstod när han landade illa efter en höjdduell och stukade foten rejält.

— Jag tycker vi jobbar bra med förebyggande och underhållande träning, det har gjort att vi klarat oss relativt bra under de senaste säsongerna. Vi har en bra dialog med tränarna och Tompa (Thomas Andersson, fys. tränare) vilket underlättar vårt arbete, säger Martin. En annan, något oväntad, faktor som bidragit till att minska skaderisken för ÖSK:s spelare är det omtvistade konstgräset, menar Martin.

— Vi deltar i en stor studie som Uefa gör om konstgräs, dit vi rapporterar varje år. Den visar ingen ökad skadefrekvens alls, utan snarare tror jag det kan ha en positiv inverkan eftersom en del spelare är känsliga för underlagsbyten. Det slipper ju vi i och med konstgräset som är konstant, säger Martin.

Förstora bilden

None

Ljus framtid

 

Martin inledde sin sejour i ÖSK när laget låg i Superettan och detta är hans femte år i föreningen. Även om arbetet innebär en del obekväma arbetstider tycker han sällan det känns särskilt betungande. Han trivs förträffligt i sin roll i klubben.

— Jag trivs jättebra. Det här är en drömarbetsplats för en sjukgymnast, jag får jobba med väldigt professionella personer. Alla runtikring har en bra inställning till det de gör och ställer höga krav på varandra, det tycker jag är utvecklande. Sen gillar jag ju fotboll också, det är ett plus, säger Martin med ett skratt.

   Rent fotbollsmässigt tycker Martin ÖSK har gjort en bra säsong, även om laget haft en mindre svacka under hösten. Framförallt tycker han att laget spelat en underhållande och positiv fotboll och varit troget sin grundfilosofi. Det tror han laget kommer vinna på i det långa loppet. Även utanför planen har Martin känt av hur ÖSK utvecklats och han ser ljust på framtiden.

— Det känns som hela klubben är på väg framåt, på flera plan. Med spelartruppen, organisationen och arenan har utvecklats oerhört mycket under den relativt korta tid jag varit i klubben. Der känns som man är en del av en positiv arbetsplats, det händer saker och det är väldigt kul, tycker Martin.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908