"Vi kunde vunnit med fyra mål"

Förstora bilden

Årets genombrottsspelare i ÖSK, Marcus Astvald, avslutade säsongen storstilat. Efter en trevande inledning växte planens yngste till en av matchens förgrundsfigurer och gjorde även ÖSK:s mål.

1-1   mot Trelleborg, är du nöjd med matchen?

— Just nu är jag bara helt tom, vet inte om jag är glad eller besviken egentligen. Jag tycker vi kunde ha vunnit den här matchen med tre, fyra mål. De kvitterar på en målchans som inte ens är en chans, den dyker upp ur ingenting. Det kändes surt.

Det var en avslagen inledning på matchen, var det svårt att ladda?

— Nej, det tycker jag inte. Det är ändå sista matchen och vi hade chansen att nå vår målsättning och då ska det inte finnas något annat än taggning till hundra procent. Nu lyckades vi tyvärr inte nå vår målsättning men kom en placering bättre än ifjol, något positivt i alla fall.

Hur värderar du din egen insats?

— Jag började inte så bra, första femton- tjugo minuterna, och jag kände att jag behövde jobba hårdare för att komma in i matchen. Det tycker jag fungerade bra, det gick bättre och bättre. I andra halvlek gick det väldigt bra.

Du fick göra första målet inför hemmapubliken. Hur kul var det?

— Ja, det var skönt. Det är många som har sagt till mig att det är dags att sätta ett mål inför hemmapubliken. Stålis, Martin och Urban brukar tjata på mig, så det var kul. Det blev ju ganska bra tajming att göra det i sista matchen. Det kom ett inlägg som Kim missade i boxen, backen missade också och bollen kom ut till mig. Jag drog till med bredsidan men fick en riktigt dålig träff som målvakten släpper en lite konstig retur på, så jag högg och tryckte in bollen med vänstern. Riktigt skönt.

Du har ett nyskrivet treårskontrakt med ÖSK.

— Ja, det var skönt. Det är inget jag egentligen gått och funderat på, jag har alltid haft en bra dialog med ÖSK. Det har alltid varit mitt mål att slå igenom i ÖSK och bli en etablerad spelare här, så det är skönt. Det känns nästan som jag tagit en ordinarie plats i startelvan, nästa steg är att vara med och prestera under en hel säsong. Det har gått fantastiskt snabbt i år, jag tror det var viktigt att jag fick hoppa in mot Halmstad precis innan uppehållet. Då fick jag känna på det och märkte att jag klarade mig. Även om jag varit bänkad en del också tycker jag att det gått väldigt bra.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908