"Det handlar om vilja"

Förstora bilden

1-1 mot AIK senast är ett bevis på att ÖSK har utvecklats, menar Sixten Boström. I Allsvenskans sista omgång tar ÖSK emot Trelleborg på Behrn Arena. Vid seger finns möjligheten att laget når femteplatsen.

ÖSK spelade 1-1 mot guldkandidaten AIK i onsdags. Vad säger du om er prestation i den matchen?

– Jag tycker vi gör en väldigt bra match, både anfalls- och försvarsmässigt. Med tanke på omständigheterna, nästan 24 000 i publiken som alla höll på AIK, är jag mycket nöjd. Det visar att vi tagit ytterligare ett steg i processen att bli ett topplag. Vi blir inte nervösa utan klarar av att fokusera på vårt eget spel. Det syntes inte på något sätt att spelarna påverkades av inramningen. Jag tycker också det är vi som ligger närmast segern. Överhuvudtaget tycker jag vi förbättrat vårt spel på bortaplan i år.

Vilka tror du vinner guldet?

– Jag får men vill inte tippa(skratt).

Varför står guldstriden mellan just AIK och IFK Göteborg?

– Jag tycker de har varit stabilast. Vi andra lag har alla haft någon slags svacka under säsongen men de har klarat sig från det. Båda har varsin sak som de har varit klart bäst på i år. Göteborg har varit bäst på hemmaplan och AIK har varit bäst på bortaplan.

I sista omgången gästas Behrn Arena av Trelleborgs FF. Vad tycker du om deras insats i år?

– De har gjort en bra säsong, speciellt med tanke på deras skadebekymmer. Även när de haft många skador har de presterat bra och klarat av att plocka poäng, det tycker jag är starkt. De tycker nog själva att de skulle kunna ligga högre upp i tabellen om de haft alla friska. De har ett eget sätt att spela fotboll och det är de bra på.

Vad tror du om matchbilden?

– Jag hoppas och tror att vi är mer motiverade än Trelleborg. Det handlar om vilka som har vilja och kraft nog att samla sig en sista gång och koncentrera sig i 90 minuter. Det är en viktig match, det vore skönt att avsluta säsongen med en vinst på hemmaplan. Vi har lyckats vända den negativa trenden som vi hamnade i efter matchen mot Göteborg hemma. Det var starkt gjort och vi vill fortsätta på den inslagna vägen.

Hur mår Kim Olsen?

– Han tränade inte idag(lördag). Det är samma skada som han hade innan AIK-matchen, en känning i baksidan av låret, och vi testar honom på matchdagen och ser hur han mår. Förhoppningsvis kan han spela.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908